Välkommen!

Det här är mitt första inlägg och jag kommer därför inte dela med mig av något recept. Istället vill jag passa på att berätta hur enkelt och gott det är med växtbaserad mat! Att våga prova sig fram och vara öppen för nya smaker är det enda som krävs för att börja laga och baka helt utan animalier. Jag vill redan i detta inlägg förtydliga att en helvegetarisk kost är växtbaserad. Inga animalier förekommer i recepten som delas här. En vanlig missuppfattning är att ägg och mejeriprodukter ingår i den helvegetariska kosten, men det stämmer inte. Däremot finns det andra specifika vegetariangrupper som äter vissa animalier, exempelvis ovo-vegetarianer och lakto-vegetarianer. Tyvärr används begreppet vegetariskt väldigt lätt och slarvigt vilket skapar stor förvirring. Därför vill jag förtydliga att inga animalier förekommer i recepten som delas här. Jag hoppas för övrigt att min blogg kan bidra till en ökad kunskap om växtbaserad kost samt radera de stereotypa föreställningar som finns om veganer. Eller bara väcka intresse för ett grönare alternativ! Det är ju trots allt barnsligt gott!
 
Rostat bröd med jordnötssmör, banan, blåbär, apelsin, kiwi och jordubb. 
           
 Foto: Liza Mattsson

Kommentarer:

1 Blogg.se:

skriven

Lycka till med din nya blogg!

Kommentera här: