Chokladvåfflor

 
CHOKLADVÅFFLOR MED CHOKLADSÅS...
...och ännu mer choklad!
Ett recept för alla som bara inte kan få nog av choklad och som vill ha en frukost utöver det vanliga.
Jag måste varna er, den är farligt god och mättar bra!
 
Våffelsmet:
  • 150 g smör eller 1,5 dl rapsolja (jag använde rapsolja)
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 0,5 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • En nypa salt
  • 2,5 dl växtdryck, t.ex. soja, havre eller mandel (jag använde Alpro sojadryck)
  • 2 dl kallt vatten
 
Topping:
  • Växtbaserad vispgrädde, t.ex. Alpro Airy & Creamy
  • Kakao
  • Chokladsås (jag använde ICA chokladsås)
  • Riven, mörk choklad (jag använde ICA mörk bakchoklad)
 
Gör så här:
  1. Smält smöret (om du använder olja hoppa till steg två):
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  3. Blanda sedan oljan/smöret med växtdrycken i en ny bunke. Sikta sedan ner de torra ingredienserna under vispning. Använd gärna ballongvisp, elvisp funkar också men tänk på att hålla låg hastighet. Vispa till en slät smet.
  4. Grädda våfflorna i våffeljärn tills de blir gyllenebruna. Servera gärna med vispad grädde, chokladsås och riven choklad. Avsluta med att pudra över lite kakao!
 
 
 
 
 Foto: Liza Mattsson

Kommentarer:

1 EVELINA:

skriven

Åh vad gott!!

Svar: Verkligen! Testa gärna :-)
Hej och välkommen!

2 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

Så gott

Svar: Håller med! Testa gärna :-)
Hej och välkommen!

Kommentera här: