Gröt x3

HAVREGRYNSGRÖT PÅ TRE OLIKA VIS
Frukost är välkänd som dagens viktigaste måltid och till frukost brukar jag oftast äta havregrynsgröt. För att det ska mätta brukar jag toppa den med bär, kokos, nötter, torkad frukt osv. Helst med ett glas juice till. Om tid och ork finns så brer jag en smörgås med. Nedan följer tre lätta recept på havregrynsgröt och de ser ganska snarlika ut men skillnaden märks tydligt i grötens konsistens. 
 
 
KLASSISK HAVREGRYNSGRÖT
Superenkelt! Receptet är det som står på förpackningen. Rekomenderas starkt att toppa med godheter för att liva upp denna version.
 
Ingredienser:
  • 1 dl havregryn
  • 2,5 dl vatten
  • En nypa salt
 
Gör så här:
  1. Koka upp gryn, vatten och salt i en kastrull.
  2. Låt småkoka i cirka 3 minuter. Rör om med jämna mellanrum.
  3. När gröten är i önskad konsistens ta bort kastrullen från plattan. Jag föredrar en tjockare och mer fyllig gröt, då får den stå lite längre och det kan behöva röras om mer för att det inte ska brännas i botten.
  4. Häll över i en skål och toppa med dina favoriter. Ovan har jag toppat med blåbär, skivade jordgubbar, pekannötter och kokosflingor!
 
 
 
HAVREGRYNSGRÖT MED HAVREDRYCK
Att använda havredryck istället för vatten plus en klick smör ger gröten en gladare färg och den blir mer fyllig. Det är nästan som receptet ovanför: blanda 1 dl havregryn med 2,5 dl havredryck (jag använder Oatly) och lite salt. Låt koka under omrörning. Rör sedan ner en klick smör/margarin (ICAs mjölkfria) precis innan du tar kastrullen från plattan. Nu är gröten klar - toppa med dina favoriter. På bilden ovan har jag toppat med solrosfrön och pumpakärnor.
 
 
 
HAVREGRYNSGRÖT MED BANAN
För den som vill ha ännu mer fylligare gröt tipsar jag om att  blanda i mosad banan! Receptet var på engelska och måtten likaså. OBS det här är inte en exakt måttomvandling, utan jag har omvandlat måtten på ett ungefär. Testa dig fram för att se vad just du tycker om!
 
Ingredienser:
  • 1,2 dl havregryn
  • 2,4 dl växtdryck (havre-, soja- eller kokosdryck)
  • 1 mogen banan
 
Gör så här:
  1. Dela bananen på mitten och mosa ena halvan med en gaffel.
  2. Blanda grynen med växtdrycken i en kastrull och koka upp på ganska hög värme. När det börjat koka sänk värmen till lägsta och låt sjuda i cirka 2 minuter under omrörning.
  3. När gröten tjocknat något rör ner den mosade bananen. Låt gröten sjuda ytterligare i 3-4 minuter till önskad konsistens.
  4. Sleva nu upp gröten i en skål och toppa med dina favoriter (rekommenderar att skiva andra bananhalvan). Jag använde skivad banan, pekannötter, kokosflingor och mörka chokladknappar från Odense.
 
 
Foto: Liza Mattsson
 

Kommentera här: