Kladdig kladdkaka

 
KLADDIG KLADDKAKA
Jag har länge varit på jakt efter en god kladdkaka och har äntligen funnit den! Kladdkakan är krispig och seg på ytan, men mjuk och kladdig på insidan. En klick växtbaserad vispgrädde med bär ovanpå skapar perfektion. Eller varför inte en sked vaniljglass? Jag ville egentligen baka brownies och förväntade mig det som resultat, istället blev det en kladdkaka men jag är lika glad för det!
 
Ingredienser:
  • 100 g margarin (jag använde Carlshamns mjölkfria)
  • 1 dl vetemjöl
  • 0,5 dl mandelmjöl
  • 4 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 6 msk kikärtsspad (från 1 paket kikärtor)
  • 2 dl rörsocker
  • 50 g mörk bakchoklad
  • Serveringsförslag: växtbaserad vispgrädde och färska bär, eller vaniljglass.
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175°C. Smörj och strö en kakform, ställ åt sidan.
  2. Blanda mjölet, kakaon, vaniljsockret och saltet i en bunke. 
  3. Ta fram en annan bunke och sila ner kikärtsspadet. Vispa sedan ner rörsockret.
  4. Smält margarinet och rör ner i smeten (rör helst med ballongvisp, om elektrisk visp används håll på låg hastighet). Sikta ner mjölblandningen under omrörning.
  5. Nu är smeten tjock och kan därför vara svår att blanda med visp, här bytte jag till en vanlig sked. Hacka eller smält bakchokladen och rör ner i chokladkladdet. 
  6. Grädda i ugnen tills kakan fått en krispig yta. Känn med stickpinne/tandpetare, den ska vara lite kladdig. Jag glömde att kolla tiden så kan tyvärr inte säga exakt hur länge kakan gräddades...
  7. Låt svalna och skär upp i bitar. Servera med grädde och bär eller glass!
 
 
 
 
Foto: Liza Mattsson
Recept: Facebook

Kommentera här: